sahabat blogger

Monday, 9 January 2012

Confirm Halal Ke Apa Yang Ko Makan Tu?


Assalammualaikum wbt


Kali ini aku sekadar berkongsikan sebuah entry yang aku amik dari sorang kenalan di FB kepunyaan encik Latiff Zulkifli, yang telah aku edit supaya tidak berbaur perkauman dan sebagainya.
Sekadar renungan bersama2 yang tidak berniat untuk mencaci sesiapa juga.

Sedar atau tidak ,ramai umat islam langsung tak kisah tentang makanan2 yang mereka makan sama ada halal atau haram. Satu contoh yang hari-hari dapat kita tengok adalah digerai berhampiran antara Masjid Negara dan Bukit Aman.

Ada sesiapa sahabat yang biasa makan nasi lemak tanglin?
Letaknya gerai ini adalah diantara belakang masjid negara dengan bukit aman.

Gerai nasi lemak tanglin tu no. 6. Memang ramai peminat nasi lemak tu, berbagai bangsa meminatinya, alhamdulillah sedap jugalah...
Tetapi, digerai no. 1 pula pemilik gerainya adalah berbangsa cina.
Ramai sungguh orang-orang melayu / islam yang makan disitu. Mereka makan roti bakar, air teh atau kopi dan makan mee kari / sup.

Pelayan2nya adalah dua orang apek tua dan seorang nyonya separuh umur yang hari2 berkejar2an mengambil dan menghantar pesanan pelanggan.
Orang-orang melayu / islam yang makan disitu kebanyakkanya bertudung, dan yang lelaki banyaknya dah 40 tahun keatas, tetapi masih tak tahu nak jaga makanan. Ada juga yang berkopiah putih.

Ada saya tanya kepada beberapa orang yang lalu lalang dan gamak memakan air tangan kedai cina tu; jawapan dan alasan mereka cina-cina tu adalah, mereka cina hailam.
Cina hailam? Cina hailam ni islam ke?

Kalau nak ikutkan dan nak jaga keimanan kita, makanan2 yang disediakan oleh orang2 islam yang tidak menutup aurat pun tidak elok kita makan kalau ada seorang lagi penjual yang menutup aurat, ni apatah lagi makanan yang disediakan oleh bukan islam.




Nota kaki:
Apa komen kalian, sahabat blogger?

.



5 comments:

Cik mama said...

Klu cik mama sebolehnya tidak akan mkn kat gerai/kedai bkn muslim.

Syieda™ said...

syieda pun kalau nak lalu depan kedai makan cina, lalu jauh-jauh. sbab mak sedara syieda cakap kedai cina kotor. silap terletak bau masakan "benda tu"..



jom ke blog syieda =.=
http://lovestory313.blogspot.com

MsDila said...

tapi tu la, ramai gak orang muslim makan kat kedai2 cina non muslim.
takkan la x de pilihan lain..

aReLaN said...

hmmm...pernah skali je makan kedai cina tapi tupon sebab dah konfemkan dia pakai barang halal.pekerja dia lak indon yg muslim.ntahla.orang skang macam2.tp kat jepon dlu mmg xleh nk watpe la kan.dh kat jpon.makan jela mne yang rse leh makan.seafood je sme klu mkn kt luar

nurfauzi said...

Asasnya, kalau bahan yang disediakan halal, cara memasakknya pun bersih, bagus, tak jadi masalah untuk kita umat Islam makan, walaupun disediakan oleh orang bukan islam.

namun..

kita umat Islam ni kena ingat juga unsur keberkatan dalam rezeki. Seeloknya kita digalakkan makan di kedai kepunyaan orang Islam, dan dimiliki oleh orang islam.

Kalau tokey kedai cina yang sensitif isu ni, depa akan ambik ramai pekerja Islam untuk masak dan sediakan makanan. macam kopitiam old town, tokey dia cerdik ambik melayu kerja masak, sediakan makanan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...