sahabat blogger

Saturday, 3 December 2011

Giveaway? Macam Teringin Nak Buat Je. Tapi..Tapi..Tapi...


Assalammualaikum wbt.

Hahahaha..ni entry yang tak boleh nak blah sebenarnya.
Ada ati la plak aku ni nak wat segmen Giveaway. Sahabat blogger pun tak ramai, berangan + mimpi nak wat Giveaway. (Huhuhu.. nak mimpi pun, tunggu la malam2 msDila oiii...)


Bukan apa, tengok orang lain wat giveaway macam best je. Dok bagi2 hadiah kat kengkawan lain.
Kalo orang yang memberi tu gembira hati melakukannya... apatah lagi bagi si penerima bukan?
Mesti meloncat gembira kalo tup2 nama dia yang di vote berjaya.
Riang hati wooo..

Aku pun macam nak try jugak. Best ke korang wat giveaway tu?

Tapi, banyak sangat persoalannya...

1) Sape mau sertai?
Takut takder orang nak join je. Aku je yang syok sendirian bhd je. Malu la saya.. 

2) Hadiah?
Nanti korang kata hadiah aku ni tak menarik plak. Banyak benar aku baca kat blog2 blogger yang lain bercakap2 belakang bab2 hadiah ni. Ada yang kata; hadiah yang di-offer tu tak semenggah la, bla bla bla. 
Tak syok la geng, kalo ada yang ada soksek2 lain hari plak.
Isu nilai hadiah ni agak subjektif sebenarnya. Bergantung pada niat dan tebal si poket penganjur. Mana mungkin blogger si budak sekolah nak offer hadiah mencecah RmXXX. Ye dak?
Tapi jangan la plak hadiah yang di-offer terlalu tak munasabah. Biar la berkadaran dan terima dek akal manusia. Kesungguhan sahabat blogger yang menyertai tu perlu dihargai jugak. Kan?

3) Cash versus Hadiah?
Nak aku offer RM cash money atau hadiah voucher/barangan? Sesetengah orang tak suka barangan. Atas alasan, jika offer cash money, boleh la diorang guna duit tu membayar apa jugak keperluan. Ada betul gak. Tapi kadang2 bila offer cash money, kita akan melihat nilai duit itu nampak sedikit aje nilainya.
Contohnya:  Prize: cash rm40 vs. jam tangan brand XYZ bernilai rm40 - harga after less
Mana lagi berbaloi?

4) Syarat dan terma?
Aku tengah pikir sebenarnya, apa lah syarat yang paling mudah untuk aku letak kat Giveaway aku ni. Seboleh2nya biar la yang paling mudah buat semua dan tidak membebankan. Kata nak wat giveaway suka2 je, jadi syarat tu biarla nampak simple dan santai je. 
Tapi apakah syarat2nya?...


Dilema betoi la otak aku nak pikir ni. Bukan susah pun sebenarnya, tapi aku yang bikin susah je. Kan?
Apa2 pun,  kalo jadi, pasti aku upload banner jemputan buat semua sahabat blogger yang sudi.
InsyaAllah...

Nota kaki:
Malu la plak nak wat announcement nak launch giveaway ni... Mokcik segan la nak..huhuhu




.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...